Hanna


Läsarfråga: är du jättekristen? / Hanna

 

Denna frågan är faktiskt inte så ovanlig när det gäller mig, särskilt när jag får frågan vad min tatuering föreställer. Svaret är inte så svårt, jag tror inte man kan  vara mer eller mindre kristen. Antingen tror man på Gud eller inte. Men sedan kan man välja hur man vill leva sitt liv, om man ska följa alla "regler" som bibeln berättar om. Men bibeln säger att om man tror att Jesus är Guds son så är man en kristen, även om man röker, snusar, dricker mm.

Sedan säger bibeln att våra kroppar är Jesu tempel och att vi ska ta hand om dem. Alltså är alkohol och annat onyttigt inte rekomenderat. Samma sak när det gäller vårat inre, att vi mår bra psykiskt.

 

Jag har växt upp i en väldigt aktiv kristen familj. När jag var liten gick jag i söndagsskolan tillsammans med min syster och alla andra barn i Pingstkyrkan. Vi har haft många principer som grundas på bibeln i vår familj. Tillexempel inte sova över hos några pojkar, inte festa osv. Allt detta för att vi själva ska må bra och inte komma ifrån Gud.

I början av tonåren var jag väldigt aktiv i kyrkan, dansade i Agape ( en dansgrupp på ca 10 tjejer ) och spenderade varje fredag på ungdomssamlingar. På somrarna åkte vi iväg till Nyhem, Löttorp och andra festivaler för kristna.

Men när gymnasiet började kände jag att jag behöver en break från kyrkan. Inte gå dit för att mamma och pappa vill det utan för att jag vill det. Jag fick nya vänner som jag hellre umgicks med. Jag valde att vara med Antoine istället för att sitta i kyrkan. Allt detta för att jag ville det, ingen annan påverkade mig. Men även under denna tiden hade jag en tro på en högre kraft.

Nu går jag till kyrkan när jag vill och jag umgås ofta med mina vänner därifrån. Det viktigaste för mig är att när jag går dit ska jag ha en längtan, inte känna mig tvingad. Mina föräldrar har accepterat detta och låter mig ta mina egna beslut.

 

Men för mig kommer det alltid vara viktigt att ha en tro, vill inte tro att allt är en slump. Tror att det finns en tanke bakom allting. Men sedan tar jag mina egna beslut, vad jag tror är bäst för mig. För om jag ska följa en regelbok och sedan bara må dåligt, tror jag inte att det är nyttigt. Så jättekristen? Näää, jag är troende, tillhör pingstkyrkan men kan inte kalla mig aktiv. Jag säger inte att jag är en förebild för andra kristna, men jag har inte tagit på mig det ansvaret. Hoppas du fått ditt svar, Hanna!

Om ni har några frågar så ska ni inte vara blyga, tycker det är jättekul att svara :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0