Religualous

Som ni säkert vet är jag uppväxt i ett kristet hem. Jag har fått höra bibelberättelser sen jag var liten. Och lärt mig om Jesu liv. Men en sak som jag aldrig vetat om fick jag reda på igår. Det fanns en snubbe som gjorde allt det som Jesus...1280 år före honom...

 

Den egyptiska dödsboken beskriver guden Horus;

- Han är son till guden Osiris och född av en jungfru

- Han döptes i en flod av Anup Döparen som senare blev halshuggen

- Precis som Jesus frestades Horus när han var ensam i öknen

- Han botade sjuka och blinda och drev ut demoner

- Han gick på vatten

- Han väckte Asar från de döda

- Han hade 12 lärjungar

- Han korsfästes först

- Efter tre dagar sa två kvinnor att Horus hade uppstått

 

När jag fick reda på detta tänkte jag bara; What?!

Vem sjutton kan säga att Jesus var Messias? Eller vem sjutton kan säga att något av det är sant? De som säger att Horus-berättelsen är falsk, är ju lika dumma som tror på att Jesus-berättelsen är sann istället? Nej jag tycker inte om när man inte får all fakta när det gäller såna saker. Jag är en person som ständigt frågar ; Varför? Och jag vill inte vara del av en religion som inte har större bevis än en annan. Jag säger inte att jag inte tror på Gud. Men seriöst, detta borde få vem som helst att fundera lite över vad vi egentligen tror på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0